Az U-vezetéselméletről, inspiráló innovációkról, pénzteremtésről és pénzügyi elitekről olvashat áprilisi bestsellereinkben

A Pallas Athéné Könyvkiadó áprilisban négy izgalmas nemzetközi könyvújdonságot mutatott be a magyar olvasóknak. C. Otto Scharmer „Az U-vezetéselméletről röviden” című könyve részletes útmutatást kínál a menedzserek számára, hogyan tudják a rendszeralapú gondolkodást, az innovatív tervezést és a változások vezérlését a gyakorlatban is hatékonyan megvalósítani. Giles Lury „Inspiráló innovációk: 75 marketingtörténet, kis segítség nagy ötletekhez” című műve marketinges tanmesékből szőtt lebilincselő kötet, amely több tucat világszerte ismert márka sikertörténetét meséli el szórakoztató formában. Youssef Cassis és Giuseppe Telesca „Pénzügyi elitek és az európai bankrendszer” című műve átfogó és hasznos segítséget nyújt a pénzügyi elitek tevékenységének és befolyásoló szerepének megértéséhez – miközben a magyarországi párhuzamok bemutatásával kapcsolatban is számos érdekességgel szolgál. Peet van Biljon és Alexandra Reed Lajoux „Pénzteremtés” című könyve pedig olyan, az emberiséget ősidők óta foglalkoztató kérdésekre ad választ, mint például: hogyan keletkezik a pénz, hogyan lehet hozzájutni, és mi adja a valós értékét?

C. Otto Scharmer

AZ U-VEZETÉSELMÉLETRŐL RÖVIDEN
ALAPELVEK ÉS ALKALMAZÁSOK

C. Otto Scharmer új könyvében most röviden és közérthető módon mutatja be a korábban már tudományos részletességgel publikált U-vezetéselméletének kulcskoncepcióit és alkalmazási lehetőségeit. Nemcsak a „hozzávalókat” írja meg, hanem meg is mutatja, hogyan csináljuk. A könyv magánemberként és vezetőként is arra hívja fel a figyelmünket, hogy ne csak nézzünk, hanem lássunk is, sőt figyeljünk! Tegyük mindezt tudatosan, innovatívan és rendszerben gondolkodva. 

A szerző szerint az U-vezetéselmélet egyik fundamentuma a figyelem. A figyelmünket azonban gyakran vakfoltok árnyékolják be. Ezek felismerése és tudatosítása nemcsak a vezetés lényegét jelenti, hanem kritikus jelentőségű azoknak a mélyreható, rendszerszintű változásoknak az előmozdításához, amelyekre az üzleti életnek és a társadalom egészének égető szüksége van. 

De hogyan tudjuk újratervezni a társadalmi rendszereket úgy, hogy azzal kezeljük napjaink szorongató kihívásait is? Hogyan tudjuk az éber jelenlét, vagyis a tudatosság erejét használni a kollektív rendszerek átalakításához? Scharmer ezekre a kérdésekre nemcsak válaszokat keres, hanem gyakorlati megoldásokat kínál. Felvázol egy praktikus keretrendszert az oktatási intézményeink, gazdaságaink és demokráciáink „operációs rendszereinek” frissítéséhez.

C. Otto Scharmer a Massachusetts Institute of Technology (MIT) Sloan Menedzsment Tanszékének vezető tanára, a pekingi Tsinghua Egyetem professzora és a Presencing Institute társalapítója. Az ágazatok közötti innovációra irányuló MIT IDEAS program elnöke és több könyv szerzője, társszerzője. Scharmer közgazdasági tanulmányokat végzett a németországi Herdecke Egyetemen. 2015-ben Jamieson-díjat kapott a kiváló oktatási tevékenységéért az MIT-n, 2016-ban pedig az EU Leonardo vállalati tanulási díját kapta meg az U-vezetéselmélet kidolgozásáért. 2017-ben a globalgurus.org listáján „A világ 30 legfontosabb oktatási szakembere” között az 1. helyen szerepelt. 

Giles Lury
INSPIRÁLÓ INNOVÁCIÓK
75 MARKETINGTÖRTÉNET, KIS SEGÍTSÉG NAGY ÖTLETEKHEZ

A könyv a világhírű brandek, termékek és szolgáltatások valós történetein keresztül azoknak az „őrülteknek”, feltalálóknak, innovátoroknak, evangélistáknak és lázadóknak a gondolkodásmódjába enged bepillantást, akik úgy döntöttek, hogy mernek változtatni a dolgokon, hogy ezáltal maradandót alkossanak, és valahogy jobbá tegyék a világot. 

Az innováció megannyi formában lát napvilágot; kibontakozhat szépen lassan, de akár hirtelen is utat törhet magának, és ehhez hasonlóan az inspiráció is számos forrásból eredhet. A kötetben szereplő anekdoták tanulságai alapján bárhol és bármikor inspirációra lelhetünk. Ha jó innovátorok akarunk lenni, mindig mindenhez kellő kíváncsisággal kell hozzáállnunk, állítja a szerző, Giles Lury, aki a The Value Engineers vezető márkatanácsadó vállalat igazgatója és a nemzetközi marketingélet egyik meghatározó szereplője.

Giles Lury számos innovációs projekten dolgozott, amelyek közül sok hatalmas sikert aratott, és akadt köztük olyan is, amely kudarcba fulladt. Mindez Giles számára kellő tanulási tapasztalatot adott, és számos története alapjául szolgált. Hat könyvet írt eddig, köztük két, marketingtörténeteket tartalmazó kötetet is, melyek a „The Prisoner and the Penguin” [A rab és a pingvin], valamint a „How Coca-Cola Took Over the World” [Hogyan hódította meg a Coca-Cola a világot?] címet viselik.

Youssef Cassis és Giuseppe Telesca 
PÉNZÜGYI ELITEK ÉS AZ EURÓPAI BANKRENDSZER
Történelmi áttekintések

A kötet megírásának alapját a 2008-ban indult gazdasági válság vizsgálata adta. Akkor erősödött fel ugyanis a pénzügyi szektorral szembeni bizalmatlanság, valamint felvetődött a pénzügyi elit felelősségének kérdése, amelynek kutatása korábban nem kapott kellő hangsúlyt a gazdaságtörténészek körében. 

A könyv nemcsak a pénzügyi elit társadalmi és strukturális elemzését végzi el, hanem befolyásának mérésére is kísérletet tesz, továbbá bemutatja működésének állandóságát, változását is. A szerzők alapfeltevése szerint nem kizárólag a pénzügyi piacok és szervezetek jogi-szabályozói struktúrája határozza meg a pénzügyi elit cselekvésének irányait, hanem maga a pénzügyi elit is hatással van a jogi-szabályozói struktúra alakulására. 

A könyvben szó esik első jegybankelnökünkről, Popovics Sándorról is, aki a pénzügyi rendszer és a valuta stabilitásának megőrzése érdekében állást foglalt a jegybankok együttműködése mellett, és javasolta egy intézményesített keretek között megvalósuló szervezet mielőbbi létrehozását. 

Youssef Cassis: a kairói születésű Youssef Cassis a firenzei European University Institute History and Civilisation tanszékének gazdaságtörténész emeritus professzora. Korábban a University of Geneva gazdaság- és társadalomtörténeti professzora volt. Munkássága centrumában az üzleti, bank- és pénztörténet áll, számos könyve jelent meg ebben a témakörben. Cassis társalapítója volt az 1994-ben létrehozott „Financial History Review”-nak.

Giuseppe Telesca: kutatóként dolgozik a European University Institute-ban, ahol Cassis-szal együtt a pénzügyi válságok tanulságaival foglalkoznak. PhD-fokozatát gazdaság- és társadalomtörténetből szerezte a firenzei egyetemen. Számos publikációja jelent meg az olasz bankrendszer kialakulása, az európai pénzügyi elit fejlődése és a nagyobb sportrendezvények fogadó országra gyakorolt gazdasági hatásai kapcsán.
 

Peet van Biljon és Alexandra Reed Lajoux 
PÉNZTEREMTÉS
A társadalom legfontosabb technológiájának múltja és jelene

Peet van Biljon és Alexandra Reed Lajoux könyve áttöri a hagyományos, a pénzt elsősorban gazdasági és gazdálkodási szempontból értelmező megközelítéseket, és széles körű áttekintést ad a fizetőeszközt életre hívó társadalmi szükségletekről is. Mindezt a pénzügyi technológiák legújabb fejleményeinek tükrében teszi, ideértve a kriptovaluták, a blokklánc-technológia és a készpénzmentes jövő vízióját, felhívva egyúttal a figyelmet az ezekkel kapcsolatos tévhitekre is.

A kötet történelmen és tudományokon átívelő válaszokkal szolgál, mondanivalójának középpontjában a magánélet és a biztonság kérdései, valamint a digitalizáció által hordozott új lehetőségek állnak.

A könyv kiváló szakirodalmi áttekintés is egyben, amely éppúgy tartalmaz hivatkozásokat a közgazdasági iskolákat meghatározó gondolkodóktól mint napjaink legmagasabban jegyzett szakértőitől.

Peet van Biljon a BMNP Strategies LLC tanácsadó vállalat alapítója. Kutatási területét képezik az ipar 4.0 kihívásai és a formabontó, úgynevezett diszruptív technológiák, ezen belül a mesterséges intelligencia, a digitalizáció, a fintech és a dolgok internete hatásaira koncentrál. Jelenleg a Georgetown University McCourt School of Public Policy adjunktusa, ahol mesterképzéses hallgatók számára innovációhoz kapcsolódó tantárgyakat tanít.

Alexandra Reed Lajoux a Walter De Gruyter Kiadó szerkesztője. Az általa szerkesztett kötetek a kormányzásra, a vállalatvezetésre és a fenntarthatóságra koncentrálnak. Tudásmenedzsment-vezető a National Association of Corporate Directors (NACD) szervezetnél, valamint a Capital Expert Services, LLC (CapEx) globális tanácsadó cég alapító vezetője. 

A Pallas Athéné Könyvkiadó weboldala